Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna jest procesem neurologicznym, który zachodzi w każdym z nas. Prawidłowa integracja sensoryczna czyli odbieranie, przetwarzanie i organizowanie informacji sensorycznych płynących z organizmu i otaczającego świata to fundament pod prawidłowy rozwój człowieka.
Lista objawów wskazujących na zaburzenia SI:
- zmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce,
- niewłaściwy poziom uwagi,
- obniżony poziom koordynacji ruchowej,
- opóźniony rozwój mowy,
- nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej,
- trudności w zachowaniu.
Wybrane objawy dysfunkcji integracji sensorycznej u dziecka:
- jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),
- źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,
- ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
- jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,
- bywa uparte, negatywistyczne,
- w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,
- wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
- nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
- niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,
- unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,
- uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała
- przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,
- w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,
- często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości,
- nie ma dominacji jednej ręki,
- ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
- nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.
Z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy związane między innymi z niedoborem doświadczeń zmysłowo-ruchowych będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, której celem jest takie wspomożenie systemu nerwowego, aby mógł prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe. Układ nerwowy dziecka jest plastyczny, czyli bardziej podatny na oddziaływania terapeutyczne. To z kolei podnosi skuteczność terapii integracji sensorycznej.
Prowadzona jest terapia dzieci:
- z trudnościami szkolnymi,
- z zaburzeniami koncentracji i uwagi,
- z zaburzeniami emocjonalnymi,
- z zaburzeniami mowy,
- ze wzmożoną lub obniżoną aktywnością ruchową,
- z autyzmem,
- z zespołem Aspergera,
- z zaburzeniami hiperkinetycznymi, ADHD , ADD,
- z upośledzeniem umysłowym,
- z różnymi zespołami genetycznymi takimi jak zespół Downa, zespół kruchego chromosomu X i innymi,
- z mózgowym porażeniem dziecięcym ,
- z dziećmi niedowidzącymi i niedosłyszącymi.
Zakres usług:
- diagnoza rozwoju procesów integracji sensorycznej ( wywiad z rodzicami, wykorzystanie Arkusza Obserwacji Klinicznej oraz Południowo-Kalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej, obserwacja dziecka, analiza dokumentacji dziecka),
- zajęcia terapeutyczne z integracji sensorycznej,
- sporządzenie pisemnej diagnozy SI oraz indywidualnego planu terapii,
- przygotowanie strategii radzenia sobie z dysfunkcjami integracji sensorycznej do instytucji : żłobków, przedszkoli, szkół ,
- konsultacje specjalistyczne w placówce (żłobki, przedszkola, szkoły) dotyczące strategii postępowania wobec dziecka z dysfunkcją SI,
- wspomaganie procesów integracji odruchów posturalnych i dynamicznych,
- stymulacja rozwoju psychomotorycznego dziecka,
- terapia taktylna.