top of page

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Centrum Diagnozy i Terapii BBJ s.c. Bernadeta Szymańska, Jacek Mejster s.c.

 

Wstęp

 

Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Centrum Diagnozy i Terapii BBJ s.c. Bernadeta Szymańska, Jacek Mejster (nazywanym dalej „Centrum”) są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Centrum na rzecz dzieci. Pracownik Centrum traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Centrum działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Centrum stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.

 

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych pracujących w  Centrum za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

 

Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Centrum (https://www.bbj-pila.pl/) oraz na stronie facebookowej (https://www.facebook.com/bbj.pila). Są również dostępne w siedzibie Centrum i szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Centrum.

 

Rozdział I
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

§ 1.


Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Centrum. Obejmują cztery obszary:
1)    Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
a)    zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Centrum,
b)    zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,
c)    zasady reagowania w Centrum na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
d)    zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
e)    zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
2)    personel – obszar, który określa:
a)    zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Centrum, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
b)    zasady bezpiecznych relacji personelu Centrum z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Centrum są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,
c)    zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej pracowników Centrum, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
d)    zasady przygotowania personelu Centrum (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
- dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
- rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
e)    zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
3)    procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Centrum, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
a)    zasady dysponowania przez Centrum danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
b)    zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
4)    monitoring – obszar, który określa:
a)    zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,
b)    wprowadzanie i ogłaszanie zmian w Standardach Ochrony Małoletnich,
c)    monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich.


 

 

 

 

Rozdział II

Słowniczek terminów

 

§ 2.

  1. Dziecko/małoletni– każda osoba do ukończenia 18. roku życia.

  2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.

  3. Centrum – Centrum Diagnozy i Terapii BBJ s.c. Bernadeta Szymańska, Jacek Mejster.

  4. Personel – każdy pracownik Centrum bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.

  5. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.

  6. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.

  7. Dyrekcja – osoba, która w strukturze Centrum jest uprawniona do podejmowania decyzji. W praktyce - jedno ze współwłaścicieli.

  8. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

  9. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrekcjępracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu.

  10. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Dyrekcję pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem.

  11. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Rozdział III

Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania

 

§ 3.

  1. Rekrutacja pracowników Centrum odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

  2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Centrum. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.

  3. Pracownicy Centrum posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.

  4. Pracownicy Centrum monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

  5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Centrum podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

Rozdział IV

Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia

§ 4.

W przypadku powzięcia przez pracownika Centrum podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji do Dyrekcji

 

§ 5.

Po uzyskaniu informacji Dyrekcja kontaktuje się z  opiekunami/rodzicami dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu oraz  o obowiązku Centrum – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej).

 

§ 6.

Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego  Dyrekcja składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.

 

1.Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w § 6.

 

2.W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Centrum informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

 

§ 7.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Centrum.

  2. Wszyscy pracownicy Centrum i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich

 

§ 8.

  1. Centrum, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

  2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.

 

§ 9.

  1. Pracownikowi Centrum nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Centrum może skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lub na stronie internetowej Centrum (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

§ 10.

Upublicznienie przez pracownika Centrum wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

Rozdział VI

Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Centrum

 

§ 12.

Centrum nie udostępnia swoim pacjentom dostępu do internetu. Dostęp do internetu możliwy jest tylko dla pracowników Centrum.

 

 

Rozdział VII

Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

 

§ 14.

  1. Za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Centrum odpowiedzialna jest Dyrekcja.

  2. Dyrekcja jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.

  3. Propozycje zmian w Standardach mogą również zgłaszać inni pracownicy Centrum.

  4. Dyrekcja przeprowadza wśród pracowników Centrum, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.

  5. Na podstawie przeprowadzonej ankiety dyrekcja sporządza raport z monitoringu.

  6. na podstawie raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

 

Rozdział VII

Przepisy końcowe

 

§ 15.

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem 15.08.2024.

Ogłoszenie Standardów następuje poprzez zamieszczenie ich na stronie internetowej Centrum , stronie facebookowej Centrum, udostępnienie wersji drukowanej w siedzibie Centrum oraz poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom drogą elektroniczną.

bottom of page